Lektionen i dag handlade om Splinterbud i olika varianter, ett sätt att hitta en möjlig slamutgång.
Teoretiskt inte så svårt att förstå, men hur skall man komma ihåg att tillämpa det i en konkret situation?
I slambudgivning är kortanpassningen väl så viktig som honnörspoängen. Med en bra anpassning kan slam bjudas (och gå hem) med så lite som 26 hp. Anpassningen innebär att ni har en gemensam trumf och att du är singel eller renons i en färg där din partner bara har hackor. För att visa din singel eller renons används hopp i ny färg, Splinterbud, som är utgångskrav och slaminvit. Budet fastställer den sist bjudna färgen som trumf.
Bra anpassning: xxx, Jxx, Axx (ju fler hackor, desto bättre).
Ex 1.: 1 Hj - 1 Sp - 4 Kl/4 Ru = Dubbelhopp i ny färg. Spader är trumf
Ex 2: 1 Ru - 1 Hj - 3 sp/4 Kl = Dubbelhopp i ny färg. Hjärter är trumf
Krav: 19-21 hp, partnern har bara visat 6 hp genom att bjuda 1 över 1.
SPLINTERBUD EFTER 2 ÖVER 1
Ex 1: 1 Hj - 2 Kl - 3 Ru/3 Sp = Enkelhopp i ny färg. Klöver är trumf.
Ex 2: 1 Sp - 2 Hj - 4 Kl/4 Ru = Enkelhopp i ny färg. Hjärter är trumf.
Krav: 13+ http, partnern har visat min 11 hp genom att bjuda 2 över 1
SPLINTERBUD EFTER ÖPPNINGSBUDET 2 KLÖVER
Ex: 2 Kl - 2 Ru - 3 Sp/4 Kl el Ru = Enkelhopp i ny färg.
Krav. 7+ http
SPLINTERBUD EFTER ÖPPNINGSBUDET 1 NT
Ex 1: 1 NT - 2 Kl (högfärgsfråga) - 2 Hj - 3 Sp/ 4 Kl el Ru = Enkelhopp i ny färg.
Ex 2: 1 NT - 2 Ru (överföring) - 2 Hj -3 Sp/ 4 Kl el Ru = Enkelhopp i ny färg. Obs! 6-korts Hjärter!
Krav: 14+ http
Antecknat 13 november 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar